فوق تخصص بیماریهای غدد و تیروئید

دکتر صابر سادات امینی- فوق تخصص بیماریهای غدد و تیروئید-ادرس مطب : خیابان شریعتی-بالاتر از مترو قلهک-کوچه سجاد-ساختمان پزشکان سجاد-طبقه دوم-واحد ۴ - تلفن مطب 22624863 ( تلفن نوبت دهی منشی مطب ۰۹۲۲۶۸۳۱۸۴۸هر روز ساعت ۲ تا ۸ عصر)

ازمایش قند خون سه ماهه( Hb A1C) چیست ؟

  • ۲۰:۴۶

آزمایش قند خون سه ماهه

 

ازمایش قند خون سه ماهه( Hb A1C) چیست ؟

آزمایش قند خون سه ماهه یا هموگلوبین A1C , تست آزمایشگاهی ساده ای است که میانگین میزان قند موجود در خون فرد را در 3 ماه گذشته نشان می دهد آزمایش هموگلوبین A1C نشان می دهد که قند خون فرد مبتلا به دیابت در طول این مدت به میزان نرمال نزدیک بوده یا  از میزان نرمال بسیار بالاتر است. با این روش پزشک معالج شما، قادر به بررسی کیفیت کنترل قند خون شما می باشد.

قندی که در جریان خون وجود دارد تمایل به اتصال به هموگلوبین ( هموگلوبین مسئول حمل اکسیژن در خون است) در گلبول قرمز دارد این فرایند گلیکوزیلیشن (glycosylation)  نامیده می شود.قند متصل شده به هموگلوبین در طی مدت 120 روز عمر گلبول قرمز همچنان به هموگلوبین باقی می ماند. تحقیقات نشان داده است، هر چه میزان هموگلوبین A1C پائین تر باشد یعنی سطح قند خون در سه ماه گذشته پایین تر بوده است و لذا هر چقدر میزان هموگلوبین A1C پائین تر باشد احتمال ابتلا به عوارض دیابت مثل عوارض بینایی، کلیوی و اعصاب در بیماران د یابتی کمتر است.

 

تمام افراد مبتلا به دیابت بهتر است حداکثر هر سه ماه یکباراین آزمایش را انجام دهند.

 

انجام آزمایشات روتین اندازه گیری قند خون بوسیله دستگاههای قند سنج توسط خود بیمار، میزان قند خون را در همان زمان آزمایش نشان می دهد این موضوع کمک بزرگی برای انتخاب نوع و مقدار غذا ،میزان فعالیت فیزیکی و میزان داروی مورد نیاز بیمار می باشد. همچنین با اندازه گیری های روزانه بیمار متوجه خواهد شد که در چه ساعاتی از شبانه روزقند خونش خیلی بالا یا خیلی پایین است و این می تواند برای تنظیم داروی بیمار، توسط پزشک موثرمی باشد. اندازه گیری قند خون بصورت روتین با دستگاههای قند سنج در واقع کنترل قند خون در همان زمان آزمایش است در حالیکه آزمایش هموگلوبین A1C تصویر جامعی از کنترل قند خون در سه ماهه گذشته را به ما نشان می دهد و برای پزشک نمایشگر موفقیت یا عدم موفقیت بیمار در کنترل قند خون می باشد.

 

در بیمار دیابتی مقدار هموگلوبین A1C چقدر باید باشد ؟

برای افراد مبتلا به دیابت میزان هموگلوبین A1C باید کمتر از 7 باشد تحقیقات نشان داده است که هر چه نتیجه آزمایش هموگلوبین A1C به عدد 7 نزدیکتر باشد احتمال ابتلا فرد به عوارض و مشکلات دیابت نظیر عوارض بینایی ،کلیوی، اعصاب کمتر است.

 

عواملی نظیر خوردن بیش از حد، خوردن غذاهایی که برای افراد دیابتی توصیه نمی شود، نداشتن فعالیت فیزیکی ، استرس ،نیاز به تغییر دارویی ،عفونت ها و بیماریها، سبب بالا رفتن نتیجه آزمایش هموگلوبین A1C می شود. بهر حال در صورت بالا بودن نتیجه آزمایش هموگلوبین A1C ، بیمار باید تحت بررسی قرار گرفته و برنامه منظم تغذیه ای ، ورزش و دارویی جدیدی دریافت کند.

             منبع :diabeticdietsecrets

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مشاور علمی سایت :

دکتر صابر سادات امینی
فوق تخصص بیماریهای غدد و تیروئید و متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

ادرس مطب دکتر امینی : خیابان شریعتی-بالاتر از مترو قلهک-کوچه سجاد-ساختمان پزشکان سجاد-طبقه دوم-واحد ۴
تلفن مطب 22624863 ( تلفن نوبت دهی منشی مطب ۰۹۲۲۶۸۳۱۸۴۸هر روز ساعت ۲ تا ۸ عصر)
وب سایت : http://doctorsadatamini.ir


مطالب سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
Designed By Erfan Powered by Bayan